shomer shabat

Pazartesi, Ocak 05, 2015

ILIMLI LIBERAL KIMDIR?

bs"d



Son zamanlarda kullanmakta olduğum bir terim var: "ILIMLI LİBERAL".
Hiç bir zaman kendimi ne koyu, ne de orta şekerli bir tutucu olarak (muhafazakâr) görmedim. Ben ve benim gibiler için kendimizi konumlayabileceğimiz bir çerçeve yaratmak gerektiğine inanıyorum. Ama sonucta 
ılımlı liberal hiç bir gruba dahil olmaya istekli olmayandir.

"ILIMLI LİBERAL kimdir?" diye soruyorsanız bir kaç örnek verebilirim:
Bugün ilk örnekle başlıyorum:

Liberalizmin 10 emrinden biri olan "kürtaj" (halk dilinde bebek öldürme) meselesinde evlilik içi veya dışı cinsel ilişkilerde "korunma" isteğinde olanların bu hakka kesin sahip olmaları, ve hatta eğitilmeleri gerektiğine inanıyorsanız ama eğer ilişki hamilelik ile sonuçlanıyorsa üçüncü şahsın, yani bebeğin kendini taşıyan anne ve yaratılmasında ortak olan baba ile aynı temel insan haklarına tabii olması gerektiğine de inanıyorsanız, ılımlı liberalsınız.
Bu bebeğin anne rahmine düştüğü andan sonra imhasının cinayet olduğuna ve aynı ceza yükümlülüğü taşıdığına inanıyorsanız ılımlı liberalsınız.
Tecavüz sonucu oluşan bir hamilelikte annenin hisleri kesinlikle hesaba alınarak hamileliğin tamamlanması ve bebeğin evlatlık olarak verilmesi bir seçenek olarak kürtaj hakkı gibi teklif edilebilmeli. Dediğim gibi annenin ruhsal durumu kesinlikle baş fonksiyon olacak şekilde.
Aynı şekilde gerek annenin, gerek ailenin ve tabii en önemlisi hayata gelecek olan 
özürlü bebegin gelecegi de unutulmamasi gereken bir nokta. Bebegin özürlü olabilme ihtimali tıbbın ilerlemesi ile önceden tespit edilebiliyor. Bu durumda da tüm etkenler ve etkilenecek olanlar hesaba katılarak kürtaj bir olasılık olarak geçerli olabilmeli.

Sonuçta radikal liberalizmin mantrası "benim vücudum, benim kararım!" sadece o ilişkiye sorumluluk ile girebilen birinin hakkı olabilir.
Yeni bir hayat başladığı andan itibaren vücûd sadece o kadının değil, aynı zamanda "doğanin" bize dikte ettiği kuralların bir nesnesi haline gelir.
Yeni bir hayata taşıyıcı olmak o hayat rahme düştüğü ana kadar bizim kontrolümüzde.

Ilımlı liberal için sadece kendi hayatı değil verdiği kararlar sonucu etkilediği etrafının da değer taşımakta.

Ilımlı liberalizmin diğer noktalarına ilerde değineceğim.
Related Posts with Thumbnails