shomer shabat

Cumartesi, Ocak 24, 2015

BEN-GURİON VE ABD YAHUDİLERİ

bs"d

Geçen hafta kızlarla Manhattan'daki Strand kitap evine gittik. Dolaşırken ilginç bir kitap buldum ve satın alıp dün akşam okudum. Shabtai Tevet'in "Ben Gurion and the Holocaust" adlı senelerce Siyonist örgüt ve Ben Gurion'u Holokost sırasında Nazilerle iş birliği yapmakla suçlayanların kullandıkları yalan ve yanlış taktikleri açıklayıp özellikle Ben Gurion'u savunmak için yazdığı bir kitap.

Kitapta ilginç şeylere rastladım:
Mesela Weizman ile Ben Gurion arasındaki çekişmenin ne kadar hararetli bazı durumlar yarattığı vs.
Kitapta ABD Yahudileri'nin Holokost sırasındaki duyarsızlığı da işlenmiş.
Ben Gurion defalarca ABD Yahudi liderlerini harekete geçirmeye, onların yolu ile ABD hükümetine baskı kurdurmaya çalışmış ama başarılı olamamış. Başarısızlığının nedeni bugün de karşımıza çıkan kendi çıkarından başka hiç bir şeyi düşünmeyen ABD Yahudileri.

işte onlar hakkında Ben-Gurion'dan:

[Ben-Gurion ABD'ye yaptığı] savaş öncesi ve sırasındaki ziyaretleri sırasında ABD Yahudileri'nin "ödleklik" diye adlandırdığı durumları ile karşılaşmıştı: "hiç bir yerde şimdiye kadar rastlamadığım bir ödleklik". Liderler ve arkalarındakilerin hepsi aynı şekilde kendi şahsi ve toplumsal statülerine olan korkularından dolayı onları ayrı bir etnik grup olarak belirleyecek ve antisemitizmi körükleyebilecek her türlü hareketten uzak kalmaya çabalıyorlardı.



"Roosevelt yönetimini antisemitizm ile suçlayamayız. Buna rağmen ABD Yahudileri Yahudi gibi görünmekten çok korkmaktalar. Başka Yahudiler'de bu şekilde rahatsız edici (vurucu) bir korkuya hiç rastlamadım. [ABD Yahuileri] her hangi bir siyasi prensipte özellikle Yahudi meseleleri ile ilgili prensiplerde ısrar ederlerse Amerikalıların kendileri hakkında ne düşünecekleri konusunda sürekli olarak endişe duymaktalar. Bu da tarihte şimdiye kadar emsalinene rastlanmamış bu korku dolu aylar sırasında onların bu iç karartıcı yaklaşımlarını açıklamakta. Avrupa'da olanlar hakkında şimdi bu cemaat içinde müthiş bir şok yaşanmakta. Hepsi bu korku yuzunden…"

1930'lar ve 40'lardaki zihniyet halen geçerli. Kendi statüleri için , aydın genel toplumda yer alabilme, onlar tarafından afaroz edilmemek icin kendi kardeşlerini rahat rahat sırtlarından bıçaklamaya hazır ve bugün J-Sreet örneğinde gördüğümüz gibi özellikle gönüllü de olabiliyorlar.
Kendi yarattıkları bebek öldürme mekanizması ve karışık evlilikler ve gittikçe İsrael'e olan düşmanlıkları ile liberal ABD Yahudileri'nin tarihe gomülecekleri günler uzak değil. Ama gitmeden ellerinden geldiğince zarar vermekte de ısrarcılar.

Bugün Peraşa'da okuduğumuz gibi bizimle Mısır'dan çıkanlar (Erev Rav) en az bizim kadar tarihin bir parçası olmakta ısrarcılar  Bize karşı olarak tabii.

şemot 12:38


Ben-Gurion bunu Holokost'un küllerinin arasından görebildi.
Related Posts with Thumbnails