shomer shabat

Cuma, Mart 13, 2009

HER GUN 1 ALAHA -- 13 MART 209

bs"d

Sarhoşluk Üzerine 2. bolum...

Konunun birinci bölümünü çarşamba iletmiştim bugün devamı....

4. Rebbe şimdi konuya bir cevap önerisi getirip bu cevabı red etmekte:

Bilginlerimizin konu hakkındaki açıklamalarında, belirtilen konunun mistik ve spirituel fikirlerlerden bahsettiğini belirtmekte. Bu yüzden demek isterdik ki, burada belirtilen hikaye bir "mesel" - sadece bir benzetme, bir literal, sadece kelimesel... Çünkü Talmud'da geçen bazı hikayelerin bu şekilde olduğunu biliyoruz...

Ama, bu hikaye için sadece bir "mesel" diyemeyiz çünkü bu hikaye Rava'nın koyduğu alahasal bir kuralı desteklemek ve açıklamak için hemen alahanın ardından verildi. Ki bu alaha "kişi purim günü aman ve mordehayın hangisinin mübarek hangisinin lanetli olduğunu karıştırana kadar sarhoş olma" alahasıydı. Yani Alaha (kural) ve Agada (hikaye) 'yı farklı bölümlerde verme sistematiği ile kurulmuş olan Talmud, Agada'dan Alaha öğrenilmeyeceğini ya da Agada ile Alaha desteklenemeyeceği sistematiği ile kurulmuştur.

Bu durumda, bu hikayenin sadece bir benzetme - mesel olduğunu söyleyemeyiz.

5. Şimdi Rebbe tüm bu geçersiz cevaplar üzerine final açıklama ile aklımızdaki tüm soruları çözecektir:

Tüm bu verilen cevapları aklımızda tutarak, şöyle bir sonuç ile konuyu toplamalıyız, bu hikaye "literal" - kelimesel bir hikayedir, ve sarhoşluğu yüzünden Raba gerçektende bilfiil Reb Zeira'yı öldürmüştür, buna rağmen - aynı zamanda, Raba klasik bildiğimiz anlamda Reb Zeira'nın kanını akıtmamış yada ona herhangi bir (klasik anlamda) zarada bulunmamış, bu yüzden bir sonraki sene tekrardan Reb Zeira'yı Purim ziyafetine davet etmiştir.

Bu aykırı yaklaşımı tam larak anlayabilmek için, Tora'da geçen Aaron Akohen'in 2 oğlunun (Nadav ve Aviu'nun) şaraptan sarhoş olmuş halde Mabed'e girmeleri üzerine ölümünü tartışmamız gerekmekte.

Bu olay için sorumuz "Nasıl olurda bu 2 kutsal insan, Kohen Gadol Aaron'un oğulları, bu günahı işleyebilir?"
Amcaları Moşe Rabenu, Nadav ve Aviu için ağabeyi Aaron'a şöyle demiştir; "Aaron, ağabeyim, Mişkan'ın T-nrı'nın sevdiği, T-nrı ile iç içe olan kişiler tarafından kutsanacağını biliyordum ve bunun sen ve ben (Aaron ve Moşe) olacağını sanmıştım, ama şimdi görüyorum ki, Nadav ve Aviu, oğulların, senden ve benden bile üstünmüş!"

Eğer durum böyle ise, nasıl olurda bu iki kardeş, ki kutsallık seviyeleri Moşe ve Aaron'dan bile üstün nasıl olur böyle bir günah işler???

Or Ahayim Akadoş bunu şöyle açıklıyor, Nadav ve Avihu, T-nrı ile o kadar yüksek bir bağlantıya geçmişlerdiki, sonuçta ruhları T-nrı ile birleşmek için, T-nrı'ya tamamen bağlanmak için vucudlarının dışına çıktı. Aslında Tora'nın bu iki kardeşin ölümünü açıklarken kullandığı sözcüklerde bunu belirtiyor... " Bekorvatam Lifne Hashem Vayamotu" , basit anlamda T-nrı önünde bir korban getirdiler ve öldüler. "Bekorvatam" kelimesi, ayrıca 'karov' - "yakınlaştılar" anlamına gelmektedir, yani cümlenin diğer bir tecümesi "Hashem'e yakınlaşmaları nedeni ile, öldüler"

Bu açıklama onların şarap ile sarhoş olmaları ve Mabed'e sarhoş halde girmeleri konusu ile nasıl bağdaşacaktır???

"Şarap" kelimesi Tora'nın gizli kalmış bölümlerine atıf yapmaktadır. Talmud'un dediği gibi, "Nihnas yayin, Yetsiya Sod" - "Şarap girdiği zaman, Sırlar dışarı çıkar" Daha da ileri giderek Talmud diyor ki, "sod" sır kelimesi ile "yayin" şarap kelimesinin sayısal değerleri aynıdır (70). Nasılki fiziksel olarak; kişi çok şarap içip sarhoş olduğunda kalbindeki gizli tuttuğu duyguları dışarı çıkartır. Aynı şekilde manevi olarakda "Tora'ya şarap verdiğimiz zaman" Tora'da saklı kalmış bilgiler açığa çıkar. Bu bilgiyi daha da ileri götürürsek, nasılki kişi fazlasıyla sarhoş olduğu zaman bilincini kaybeder, bilinci ortadan kaybolur; manevi olarak sarhoşluğun ileri vakası da, ruhun bedenden ayrılmasıdır.

Devamı Pazar günü...

Şabat Şalom...
AARON ESKENAZI
Related Posts with Thumbnails