shomer shabat

Cumartesi, Şubat 14, 2015

DANİEL J ELAZAR -- KİPA MESELESİ

bs"d
Şabat öğlen yemeğinde oğlum "bazı insanların kafasında kipa çok komik duruyor" deyince aklıma 7-8 sene evvel rahmetli Profesör Daniel Elazar'in internetten indirip bastigim ve ciltlettirdigim yazıları aklıma geldi. Sandıktan çıkardım. Kitaplarını bulamamıştım herşeyi print edip okumuştum. Oğlumun bana hatirllattigi bir hikaye yüzünden tekrar okuyorum bu yazıları.

Kısaca bazı şeyleri paylaşacağım.
Daniel J. Elazar kimdir diyenler için: DANİEL J. ELAZAR

İlk olarak bugün benim bu yazılara geri gitmeme sebep olan kısa anekdot ile başlayalım:


Sivil Servis hayatına giren Seculer Aşkenazlarin gerektiği durumlarda Kipa giymekte ne kadar zorlandıklarını izlemek ilginç. Neredeyse ilk başta kipanın başlarında ne kadar "huzursuzca" oturması bu zorlanmanın sembolü gibi. (Sefaradiler için bu böyle değil çünkü, bazı çok nadir istisnalar dışında, kendilerini daha da seküler olarak gören Sefaradilerin bile Yahudi gelenekleri ile belli bir bağlarının kalmasından dolayı kipa giymeyi doğuştan biliyorlar havası vardır) Rabin'in kipasının başında rahatça yer bulması uzun bir zaman aldı.

Gerçekten de böyle bir durum var. Oğlum bile buna dikkat etti. Bazılarının kafasında kipa doğal olarak oturur bazılarında huni gibi kalır. Nedendir bu?
Sefaradlar arasında bu çok nadir. En çok ta nedense bizim Türkiye asillilar arasında bu durumu görüyorum. Entellesme sevdası veya entel görünme sevdası yüzünden mi? Genelde bir çok diğer Sefaradlarda veya Mizrahilerde bu durum pek yok. Bazılarını giysiler bile mi artık reject ediyor acaba?
ilginç bir durum.
Related Posts with Thumbnails