shomer shabat

Pazar, Mart 15, 2015

RABBİ YİTZHAK ŞREM -- LİKUTİM Mİ'PARDES

bs"d



5633 (1872) senesinde hayata gözlerini yuman Halep'in büyük Hahamlarından Rabbi Yitzhak Şrem'in "Likutum mi'Pardes" adlı eserinden arada sizlerle kısa parçalar paylaşmak istiyorum.
Öncelikle eğer bilmeyenler varsa kısaca PARDES NEDİR başlıklı 2007'den bir yazımı okuyabilirsiniz. Tabii eksikleri çok ama temel bir fikir verebilir.

Rabbi Şrem her haftanın Peraşası'nı Pardes'in 4 mertebesi ile analiz etmekte. Okunması pek kolay değil (benim için) ama ben içinden çok hiduşlar öğrenmekteyim. Dediğim gibi arada sırada ekleyeceğim.
Bu hafta gözüme çarpan bir parça:




Tora Betzalel'in şeceresini verirken dedesine kadar gidiyor. Betzalel ben Uri ben Hur. Mişkan'in inşaası görevinde onunla çalışan Aoliav'in ise sadece babasının ismi verilmekte. Aoliav ben Ahisamah. Bunun nedeni de Hur'un altın buzağı olayında iştirak edenleri durdurmaya çalışması sırasında öldürülmesinden dolayı Ha'Şem torununa Mişkan inşaasında onlara kapara olması için en önemli görevleri vermesi. Baal Ha'Turim Betzalel'in isminin "kutsal sandık" yapımında ima edilmesinin nedeninin Betzalel'in Merkava ve Sandığın Ha"Şem'in "kise Ha"Kavod (bir nevi tahtı) ilişkisi sırlarını bilmesi olduğunu yazmakta. Bu da isminden de belli olduğu gibi Betzel - (K)El (Ha"Sem'in gölgesinde) ile anlatılmakta.
Betzalel'in bu özelliği Kohelet'teki HOHMA ve NAHALA birlikte iyidir mısralarını hatırlatmakta. 
(Kohelet 7:11)

Rabbi Şrem burada ilginç bir hiduş sunuyor.
HOHMA kelimesinin harfleri okundukları gibi gematriya ile hesaplanınca 613 (Tarya"g) çıkıyor.
Aynı şekilde NAHALA kelimesi de. İkisi de Kohelet'te dendiği gibi TOVA (iyi)'yi temsil ediyor. 



Pirkey Avot ta da bize  ואין טוב אלא תורה diyor. (Avot 6:3)


Related Posts with Thumbnails