bs"d
Okuduğum bir kitaptaki kısa bir anekdotun tercümesini astığım kısa "Bir daha asla! -- never again!" yazısı aslında hafta sonu düşündüğüm başka bir şeye önsöz niteliğinde idi.
"Bir daha asla!" solganinin anlamını ne kadar kaybetmiş olması.
Slogan her ne kadar Buchenwald kurtarıldığında bazı esirlerin ellerinde kartonlara yazılmış olarak görüldü ise de Rabbi Meir Kahana (z"l)'nın "Never Again" adlı kitabı ve 1972'den itibaren özellikle Sovyet Yahudileri için düzenlediği mitinglerde kullanılması ile gerçek yaygınlığına ulaştı.
Ama , bir çok kişinin duymayı sevmeyecegini bildiğim halde yazıyorum, kanımca artık boş bir slogan haline geldi. Evet senelerce bizi şahlandırdı ama bugün asıl içermesi gereken anlamı kaybetmiş, otomatikman refleksiv bir şekilde kullanılan bir slogan halini aldı. Holokost ile ilgili bir şey duyunca, sanki bir duanın arkasından otomatikman "amen" der gibi "never again!, bir daha asla!".
Sürekliliği sınırlı varlıkların yarattıkları sloganların da sürekliliği sınırlı olmak zorunda. Aynen binlerce yıl süresince yaratmış olduğumuz ideolojilerin de zamanla ölüp gitmeleri gibi. Zamanında ideolojiler ile ilgili yazdiklarimda Siyonizm dahil olmak üzere hepsinin yok olma nedenlerinin "ilahi sonsuzluk"tan kaynaklanmadıklarını, "ilahi sonsuzluk" tarafından düzene sokulmuş limitler içinde limitli kalacaklarını ve kendilerini yaratan limitlilerin (insan zekasının) tabii oldukları tüm limitler çerçevesinde tabii sınırlı sürelere maruz kalacakları idi.
Bunun "bir daha asla" sloganı için de geçerli olduğunu görüyorum.
Vakti, daha doğrusu taşıdığı anlamın algılanmasının vakti de sınırlı. Sadece otomatik bir mantra haline geldi.
Geçtiğimiz Şabat "Şabat Zahor" diye bilinir. Tüm bir sene Sinagog'a gelip haftalık Tora bölümlerini duymasanız dahi duymak zorunda olduğunuz, tüm sene mecbur olmayan kadınların da duymakla yükümlü oldukları tek kısa bölüm. Sefer Devarim'de "Ki Tetze" Peraşasi'nin sonunda 3 Pasuk. (Devarim 25:17-19)
Bu kısa bölüm her zaman Purim'den evvelki Şabat'ta okunur. ZAHOR - HATIRLA diye başlayıp LO TİŞKAH - UNUTMA diye bitiyor. Purim'den evvel okunması ise zamanında Şaul Ha"Meleh'in Navi Şmuel tarafından iletilen Ha"Şem'in Amalek'in tümünü yok etmesi ile ilgili buyruğunu tamamı ile yerine getirmeyip canlı yakaladığı Amalek Kral'ı Agag'ı öldürmemesi ve daha sonra Agag'in soyundan Haman'ın gelmesi ile ilgili. Bugün tabii Amalek soyunun kim olduğu bilinmiyor ama bazı durumlarda en azından bize bazı ip uçlarını kendileri veriyorlar. Bazılarına göre Hitler ve Nazi Almanya'sı ile 20inci yüzyılda, bugün ise İsrael'i yok etmek tehditleri yağdırmakta olan İran'in mollaları örnek olarak gösteriliyor.
Ben bu Şabat yukarda sözünü ettiğim "Bir daha asla" sloganının içinin boşalması ile Zahor - lo tişkah mitzvasinin bağlantısını düşünüp anlamaya çalıştım. Kendimce vardığım sonuç sonsuzluğa kadar Tora'ya işlemiş olduğu bu 3 kelimenin gerçekten "bir daha asla" diyebilmek için mutlak gerekli olduğu. "Bir daha asla" eğer "Zahor - lo tişkah"in verdiği enerjiye dayanmıyor ise zamanla yok olması engellenemezdi. Zamanla anlamını yitirecek ve bugünkü durumuna, refleksiv bir tepkiye dönecekti. Ve aynen de öyle oldu.
Seculer Siyonizm için de aynısını yazmıştım. İlahi bir kuvvet ve gerçeğe dayanmadığı sürece o da yok olacak ve birden kendilerini post-Siyonist diye adlandıran birimlerle -diğer anti siyonist kisvesine girmiş antismitler yetmezmiş gibi- karşı karşıya bulacaktınız.
Amalek Gematriya'da 240 sayısına eşit.
Safek (Şüphe) de Gematriya'da 240 sayısına eşit.
Eğer kendi davanıza hiç bir şüpheniz olmadan inanmıyorsanız, yani hiç bir ŞÜPHE'ye yenik düşmüyorsanız siz kazanacaksınız. Zahor - lo tişkah.
Tam tersi ise eğer davanız hakkında ŞÜPHE'niz varsa o zaman Amalek kazanacak.
Eğer Eretz İsrael'de var olma hakkınıza ŞÜPHESiZ bağlı değilseniz Amalek sizi yenecektir.
Eğer karşınızdaki güler yüzlünün dahi bir gün düşmanınız haline gelebileceğini unutursanız o zaman Holokost'un varlığından dahi şüphe uyandırarak size karşı savaşanlara yenik düşeceksiniz. Amalek kazanacak.
O zaman ZAHOR - LO TİŞKAH olmadan "Bir daha asla!" anlamsız geçici bir slogan olacak.
İlahi sonsuzluğun bize olan bağı Tora'dan kopan Yahudi'nin de Yahudiliğinin, aynen uydurulmuş Siyonizm ve anlamsızlaşan "bir daha asla"dan farkı kalmayacak. Kalmadığını da görüyoruz.
Kızdırabildiysem ne mutlu bana, düşündürebildiysem ne mutlu size ...