shomer shabat

Pazar, Mart 22, 2015

BİR TEFİLİN HİKAYESİ

bs"d



Hikayeyi senelerce Cincinnati'de Ravlık yapmış olan Rabbi Eliezer Silver (1882-1968) anlatıyor:
Kendisi hakkında kısa bilgi: Rabbi Eliezer Silver

Birgün Rabbi Silver Sinagog'una girerken 70 yaşlarında bir adamın cebinden Kipa çıkartıp içeri girdiğini ve köşede oturup Tefila'ya gayet hakim bir şekilde dua ettiğini, Kadish söylediğini, ve tüm kuralları gerektiği şekilde uyguladığını görür ve Tefila sonrası kim olduğunu anlamak için merakla ona yaklaşarak sohbete başlar:
"Merhaba Yid (Yidiş'te Yahudi)"
"Merhaba"
"Görüyorum ki sen Tefila konusunda, dua alahaları hakkında gayet bilgilisin ama seni hoc Kal'da görmedik, yeni misin bu cıvarlarda?"
"Hayır 1947'den beri burada yaşıyorum."
"Neden Kal'a hiç gelmiyorsun?"
"Ben Toplama Kamplarında Din'in ne şekilde ticarete alet edildiğine şahit oldum ve tamamı ile soğudum."
"Ne oldu ki?"
"Kamplarda bütün eşyalarımıza el konulmuştu. Kendimize ait hiç bir şeyimiz yoktu. Sadece yaşlıca bir adam bir şekilde bir çift Tefillin saklayabilmişti ve her sabah dışarıya çalışmaya çıkmadan önce bu Tefillin'i sıra ile bize kiralıyordu. Bir dilim ekmek, bir bez parçası, bir düğme, çorbadan bir kaç kaşık, neyimiz varsa bizden Tefillin karşılığında alıyordu. Bir gün artık verebileceğim hiç bir şeyim kalmamıştı. Yalvardım ona Tefillin'i kullanmama izin vermesi için. Ama eğer sana izin verirsem herkes isteyecek diyerek red etti. İşte o anda Yahudiliğin bu temel gereğini ticaret haline getiren bu adam yüzünden tamamı ile soğudum. Bugün oğlumu ve karımı benden aldıkları gün. Onlar için Kadiş söyledim. Yoksa şimdiye kadar onu da söylemiyordum ama artık yaşlandım, benim de günlerim sayılı. Ama af edemiyorum. O zamandan beridir de Tefillin takmadım."
Rabbi Silver adamı kucaklayarak şunları söyler:
"Seni anlamamak imkansız. Hak vermemek imkansız. Ama gel bir de şöyle düşün. O vaz geçtiğin Tefillin var ya. İşte o Tefillin için o bulunduğunuz durumda elindeki bir dilim ekmeği, iki kaşık çorbayı feda edenleri neden Yahudiliğe örnek almıyorsun? Neden o acımasız adamı, o şartlar altında belki de istemeden bu duruma düşen adamı, Yahudiliğe örnek alıyorsun? Gel bir de öyle düşün."
Yaşlı adam "haklısın Rabbi, haklısın... " diyerek ağlamaya başlıyor. Vefat edene kadar Rabbi Silver'in Kehilasinda ibadet etmeye devam ediyor.

İşte ellerindeki bir dilim ekmeği Tefillin için feda edenlerin neslinden, bu çağda Tefillin ihtiyaç değildir diyebilenlerin nesline…


Ama zaten Yahudiliğin geleceğini tespit edecek olan bu zihniyet değil.
Bugün Yahudi bilincini gittikçe daha da kuvvetlenerek kavrayanlarin sayısı, Yahudi gereklerinin zaman aşımına uğramadıklarının bilincinde olanlar artmakta. İşte bu bilinç sahibi nesil, bizim çocuklarımızın nesli geleceğimizin garantisi...
Related Posts with Thumbnails