shomer shabat

Pazar, Mart 15, 2015

HAHAM MENAHEM MENAŞE'DEN ŞABAT

bs"d

İstanbul'a da gelip bir konferans veren Rabbi Yosef Mizrahi'yi "mehalel Şabat Goy gibidir" sözü yüzünden çok eleştirenler oldu. Yalnızca İstanbul'da değil başka bir çok yerde de. Aynen rahmetli Haham Nissim Yagen'in de bu konuda eleştirilmiş olduğu gibi.
Daha evvel sözünü ettiğim Haham Menahem Menaşe'nin Ahavat Hayim kitabında yine Perasat Vayakhel'de Şabat ile ilgili yazdıkları arasında aynı konuya değindiğini gördüm.



Haham Menaşe İsrael oğulları'nin "altın buzağı" hataları sonrasında buna karşı en baş kaparanın "Şmirat Şabat" olduğunu ve bu sekilde af edilecekleri şartı olduğunu yazıyor. Şabat'ı korumanın tüm diğer mitzvalar ile es değerde olduğunu, kişinin has ve şalom geçmişinde putperestlik bile yapmış olmasına rağmen Şabat'ı tutması ve koruması ile bütün günahlarının af edildiğini ekliyor.
Şabat'in Tora'da 12 kere hatırlatılmasının 12 Kabile ile alakasını belirten Haham Menaşe Şabat'ı toplum içinde (10 kişi önünde) açıkça ihlal eden kişinin "goy gamur" "kesinlikle goy" statüsünde olduğunu ve tüm Tora'yı ihlal etmiş olduğu değerinde görüldüğünü söylüyor. İyi kalpli olmasına rağmen, çok tzedaka vermesine rağmen, yaşayanlar ve vefat etmişler için bir çok iyiliklerde bulunmasına rağmen, Ha"Şem'e olan inacına rağmen, Tora öğrenmesine rağmen, Rimon (Nar) gibi mitzvalarla dolu olmasına rağmen. Bütün bunlar Sitra Ahar'a gidiyor (karanlık, kötü taraf). Bu kişinin İsrael Tan-rı'sı ile ilişkisi kalmadığını, ve Olam Haba'a'da (gelecek ruhani dünyada) yeri bulunmadığını söylüyor.
ANCAK EĞER TEŞUVA YAPMAYA HAK KAZANIR VE ŞABAT'I ALAHA'YA UYGUN OLARAK TUTUP KORUMAYI ÜSTÜNE ALIRSA BÜTÜN HATALARI BU SEVGİ DOLAYISI İLE YAPTIĞI TEŞUVA'DAN DOLAYI ONA ZEHUT OLARAK YAZILIYOR.

Kendim için yazıyorum:
Teşuva yapıp Şabat'a tüm Alahalarını öğrenip uygulayarak daha fazla dikkat etmek nasip olsun. Ha'Şem o yardımı versin.
Related Posts with Thumbnails