shomer shabat

Perşembe, Nisan 04, 2013

ADVA BITON'DAN "SOKAK GOSTERISI"NI OVEN AMIRA HASS'A


bs"d

(Shalom Gazetesi lisaninda) "Sokak gosterisi" sirasinda atilan tas sonucu arabasi kamyon altinda kalan ve uc yasindaki kizi komada olan Adva Biton Hamas'in Ibranice yayini Ha'Aretz'te yazan Amira Hass'in dun sozunu ettigim makalesine tepki gosterdi. 
Okumanizi tavsiye ederim.






Amira, gel hayati icin savas veren kizimi gor
Adva Bitton -- Adel biton'un annesi


Amira, tuplere bagli uc yasindaki kizim Adel'i gormek icin yogun bakim unitesine gel. Basa cikmaya calistigim bu zor denemeyi benimle birlikte yasa. Amira, bir tas kan ile kan veya yetiskin ile uc yasindaki bir cocuk arasinda bir ayirim yapmiyor. Tas olduruyor. Tas her sekli ile olumcul bir silah. Uc hafta once kendi etim ile bir tek tasin butun bir ailenin yasamini nasil alt ust ettigi deneyimini yasadim.

Ben hayatin degerine inaniyorum. Hayat irk, din veya cinsiyet farkis olmadan en kutsal seydir. Bugun, yogun bakimda uc hafta gecirdikten sonra, etrafimda sadece yasam icin mucadele veren ve birbirlkerine yardimci olan insanlarla cevriliyim.

Arabamizin kamyon altinda kaldigini gorup yardima kosan ilk acil saglik gorevlisi bir Arap genci idi. Gelip kutsal gorevini yerine getirmeye basladi. Senin kullandigin yuce, bos ama oldurucu sozleri soylemedi. Basitce hayat kurtardi.

Amira, seninle herkesin kendi ozgurlugune hakki oldugu hakkinda hem fikirim. Arap veya Yahudi. Seninle hepimizin ozgurluk icin caba sarf etmemiz gerektigi konusunda ayni fikirdeyim, ama yeryuzunde olumcul silahlar ile ozgurluk ve bagimsizliga varabilecek kimse yok. Uc yasindaki Adel'imin bugun yogun bakimda tuplere bagli olarak hayat savasi vermesi icin hic bir neden yok, senin de bunu tesvik etmen icin hic bir sebep olmadigi gibi. Neden benim Adel'im bu bedeli odemek zorunda? Hayatta oldugu bu uc sene icinde kimseye bir zarar verdi mi?

Amira, seni davet ediyorum: Yogun bakima gel ve benim basa cikmaya calsitigim bu denemeyi sen de tat. Ama gercekten sana kendini benim yerime koyup, ezilmis arabanin icinde kizlarinin cigliklarini duymani, suurunu kaybetmemis olarak kendi acizligini hissetmeni, yerinden oynayamayip onlara yardim edememeyi tatmani hic tavsiye etmiyorum. Uc yasindaki kizinin yasam savasi vermesini hic bir yardimda bulunamadan izlemeni dilemiyorum.

Bir ogretim gorevlisiyim. Ogretmenleri oldugum sayisi az olmayan Arap ogrencilerim var ve bu zor gunlerde her gun hastahaneye gelip ziyaret ediyorlar. "Adel icin dua ediyoruz" diyorlar; benim icin bu dualar Arapca veya Ibranice olmus hic fark etmez. Dualar kelimelerden olusur ama bu kelimeler kalpten gelince hayat uzatmaya kabildirler. Senin kelimelerin, Amira, korkunc ve kiskirtici kelimeler. Hayati kesmeyi tesvik eden kelimeler.
Related Posts with Thumbnails