shomer shabat

Pazar, Ocak 13, 2008

RABBI SHMUEL BERENBAUM VE MIR YESHIVASI


bs"d

Gecen Pazar aksami kaybettigimiz ve Pazartesi gunu 50 bin kisinin katildigi bir cenaze toreni ile topraga verilen , Tora'nin Amerika'da ve dunyada bugunku kadar kuvvetlenmesine arac olmus cok buyuk bir insandan ve Yeshiva'sindan soz etmek isterdim.
Rabbi Shmuel Berenbaum.(ztza"l)


Avrupa'daki felaketten kurtulan tek Yashiva olan Mir Yeshivasi'nin baskanligini yapan bu buyuk insan Israil'de topraga verildi.

Mir Yeshivasi'nin hikayesi ise cok ilginctir.



Polonya'da Nazi'lerden kacip sonunda kendine Shangai'da yer bulan bu Yeshiva ozellikle Amerika'da binlerce kisinin hayatini etkilemis ve Brooklyn'in Flatbush semtinin (Suriye Yahudileri'nin de yasadigi semt) ruhani kalbi olmustur.

1800'lerin sonunda Irak'li bir tuccar yaslaninca ve kimsenin kacamadigi gunun yaklastigini hissedince buyuk Mekubal Ben Ish Hay'a gider ve evli olmadigi icin ,coluksuz cocuksuz oldugu icin butun servetini ne yapmasi gerektigini sorar.



Cin'e ticaret icin hep gidip geldigi icin Ben Ish Hay bu tuccara Shangai'da cok buyuk bir Sinagog ve gelen tuccarlar icin bir misafirhane kurmasini tavsiye eder.
Adam once karsi cikar ve senede Shangai'a yolu dusen 5-10 tane tuccar icin bu kadar buyuk bir ise girismeyi sacma bulur ama Ben Ish Hay'in israrlari ile sonunda bu projeyi gerceklestirir.



Hem Ben Ish Hay ,hem de bu tuccar dunyadan goc ederler.
Ve bu buyuk Sinagog ve misafir evi taa 1941 senesine kadar bos kalirlar.
Taa ki Japonya'dan Kobe uzerinden Polonya'dan savasin cehenneminden kacan Mir Yeshivasi ogrencileri ve hocalari kendilerine Shangai'i siginak olarak secene kadar.

Sheerit Hapleta

Bu buyuk Insan'in anisi onunde saygi ile egiliyorum . . .
Related Posts with Thumbnails