shomer shabat

Cumartesi, Kasım 10, 2007

PERASHAT TOLEDOT


bs"d

Bu hafta okudugumuz "TOLEDOT" Perasha'si benim icin ayri bir ozellik tasiyor.
Dogdugum haftanin Perashasi ve ayni zamanda da Bar Mitzva Perasham olan "TOLEDOT" , bu sene 10 Kasim Shabat gunu ,Ibrani tarihine gore Heshvan ayinin 29 uncu gunune denk geldi.
Ibrani takvimine gore 29 Heshvan benim dogum gunum.

Perasha'nin en basinda Rivka'nin Yitzhak'la 20 senelik evliliginden sonra ,ikisinin de dualarinin cevaplandirilmasi sonucu hamile kalmasi konusu isleniyor.
Cok rahatsiz bir hamilelik geciren Rivka bu durumu anlamak icin o donemin bilgelerine bas vuruyor ve aldigi cevap , rahminde 2 bebek oldugu ve iki zit dunyayi temsil ettikleri oluyor.
Bu cevap Rivka'yi rahatlatiyor. Daha evvel tek bir cocuk bekliyen Rivka boylelikle bebeklerinin karakterlerini dogmadan ogrenmis oluyor. Bu bilgiyi edinmeden evvel Rivka , Tora ogrenilen bir Beyt Midrash'in onunden gecerken bebegin hareketlendigini ,yine put perest tapinaklarinin onunden gectiginde de yine bebegin hareketlendigini hissediyor ve iki sahsiyetli bir cocuk dunyaya getirecegini dusunerek uzuluyordu.
Ama simdi en azindan iki ayri sahsiyet ile ilgilenmesi gerekecegini biliyordu.

Tora (Bereshit Perek 25 ; Pasuk 21) 'de cumlenin sonunda ותהר רבקה אשתו ( ve tahar Rivka ishto -- ve karisi Rivka hamile kaldi ) diyor.

Hasidik akimin babasi olan Baal Shem Tov burada ilginc bir remez veriyor :
אשתו ( ishto -- karisi) kelimesinin Gimatriya'da degeri 707 .
א (alef) = 1
ש (shin) = 300
ת (taf) = 400
ו (vav) = 6
1+300+400+6 = 707

Rivka'nin rahmindeki iki bebek insanlik tarihinin fiziksel ve ruhani gidisatini belirleyen iki ogeyi tasimakta. IYI ve KOTU.
Bu iki ogenin bir birleri ile olan savasi zaten insanlik tarihinin yazilmasi.
Rivka'nin rahminde Yaakov ve Esav var.

Tarihin,gunlerin sonundan bahs ederken Yahudi literaturu sonucta IYI'nin KOTU'yu bir ates gibi yakacagini ve yok edecegini soyluyor.
Bunun en acik anlatildigi Kitap'larimizdan biri de adini Ovadya Peygamberden alan "Sefer Ovadya".
Burada Ovadya tarihin sonunda Yaakov'un evinin ,yani Israilogullari'nin , Esav'in evini ,yani cok iyi tanidigimiz tum Yahudi dusmanlarini bir atesin cali cirpiyi yaktigi gibi yok edecegini soyluyor.

(\'והיה בית יעקב אש ובית יוסף להבה ובית עשו לקש ודלקו בהם [ואכלום]\' (עוב\' א:יח).

VE HAYA BEYT YAAKOV ESH ,U BEYT YOSEF LAAVA VE BEYT ESAV LE KASH VE DALKU BAHEM.
(ve Yaakov'un evi ates ,Yosef'in evi alev ve Esav'in evi cali olacak ve yakacaklar)

Rivka'nin rahmindeki Yaakov אש ( esh - ates), Esav ise קש (kash - cali) ile karakterlendiriliyor Ovadya'nin bu kehanetinde.
אש וקש ( esh ve kash - ates ve cali) kelimelerinin Gimatriyalarini alacak olursak :
א (alef) = 1
ש (shin) = 300

ו (vav) = 6
ק (kuf) = 100
ש (shin) = 300

1+300+6+100+300 = 707

Rivka rahminde tarihin sonunu belirleyecek olan karakterleri tasiyor .
אשתו = 707 = אש וקש
(ishto -- karisi = 707 = esh vekash -- ates ve cali)
Related Posts with Thumbnails