Haham Ovadya Yosef'in (ztvk"l) Yehuda Shomron ile ilgili dusunceleri ve bu konuda "birinci Oslo" prosesine destek olmasi hakkinda bir kac satir.
1979 yilinda Misir ile baris anlasmasi oncesi Hahm Ovadya Yosef "gercek bir baris ugruna" ve "insan hayati kurtulacagi kesin" oldugu durumlarda Eretz Yisrael topraklarinin yerlesiminin ikinci geldigi hakkinda bir psak halaha vererek Menahem Begin'in Misir ile baris anlasmasina gidebilmesinde yardimci oldu.
Ayni sekilde Oslo sureci icinde ayni 1979'da savundugu sistemi kullanarak ve "gercek baris" ugruna bu sureci destekledi. Bu destegine ragmen ruhani liderligini yaptigi Shas Partisi 1. Oslo icin cekimser oy kullandi. Ancak daha sonra Oslo'nun insan hayati kurtarmaktan cok insan hayatini daha da buyuk bir tehlikeye atan bir proses oldugunu gorunce fikrini degistirdi ve Shas 2. Oslo oylamasinda karsi oy kullandi.
2005 yilinda Ariel Sharon hukumeti Gazze'den tek tarfli ve hic bir anlasma cercevesinde olmadan cekilme karari alinca Haham Ovadya Yosef buna yuksek sesle karsi cikanlar arasinda idi.
Her ne kadar halen "baris" gorusmelerinin devamindan yana oldugunu belirtse dahi artik karsi taraf liderlerinin bu konuda hic samimi olmamalarinin bu girisimleri bir sonuca vardirmayacagi gorusunde idi.
ABD'nin ve Avrupa Birligi'nin Israel'den Yehuda ve Shomron ile Yerushalayim'de insaatlari durdurma isteklerini "biz onlarin koleleri degiliz" diye protesto etti. Ancak bu konuda da Shimon Peres ile yaptigi bir gorusme sonrasi insaat dondurulmasi konusunda ABD ile iliskilerin bozulmamasi icin gecici olarak kabullenmenin de mumkun olduguna katildigi hakkinda basina haberler sizdi.
Fakat bugunlerde yine hiloni basinda Haham Ovadya Yosef'in Yehuda Shomron ile ilgili sadece birinci Oslo surecinde tutundugu tavir hatirlatilmakta. Halbuki bilindigi gibi sonradan bu konuda yon degistirmisti.
Iste 2003 senesinde yazdigi bu konudaki aciklama mektubu:
23 Shvat 5763
Israel evinin (Yahudi Ulusu'nun) Yehuda Shomron'da ikamet etmekte olan degerli sakinleri, HaShem'in Baris'i sonsuza kadar uzerinizde olsun.
Yehuda ve Shomron hakkindaki tavrimi aciklamak istiyorum. "Baris karsiligi toprak" konusunda vermis oldugum fetvanin (psak halaha) bugun icinde oldugumuz durumdan dolayi gecerliligi olmadigini defalarca tekrar ettim. Ben sadece ve sadece "gercek baris" durumunda ve Yerushalayim ve cevresinin guvenli bir sekilde yasanabilecek oldugu sartta bunun mumkun olacagini demek istedim.
Ancak tam tersine bugun berrak bir sekilde goruyoruz ki kutsal topraklarimizdan toprak vermek insan hayatini tehlikeye sokmakta.
Ne boyle bir "baris"i diledik ne de boyle bir durum icin dua ettik. Bu yuzden Oslo anlasmalari gecersizdir. Biz baris icin geliyoruz ama onlar savas icin. (Tehilim120)
Goklerdeki Babamiz'dan baska hic kimseye guvenemeyiz. Sizleri "Ha'Shem sizi sizler gibi bin kere daha cogaltsin ve size soz verdigi gibi mubarek kilsin. Ha'Shem gelisinizi ve gidisinizi guvenli kilsin ve sizleri simdiden ilelebete kadar korusun. Yehuda ve Yisrael'i kurtarsin guven ve huzur icinde olmalarini saglasin.
Buyuk bir sevgi ile iyiliginizi tum kalbim ile dilerim.
Ovadya Yosef