shomer shabat
Pazartesi, Aralık 10, 2007
MENAHEM BEGIN -- UNETANA TOKEF
bs"d
Camp David gorusmeleri sirasinda ABD Baskani Jimmy Carter Israil Basbakani Menahem Begin'e Yerushalayim'in gelecegi ve bolunmesi konusunda gorusmelere baslanmasi icin baski yapmaktaydi. Begin kesinlikle red etmekteydi bunu.
Ancak Carter tam ona yakisir bir sekilde baskiya devam ediyordu ." Sadece konuyu acalim," diye israr ediyordu. Bu israrlara karsi Menahem Begin Rosh Hashana ve Yom Kipur'da bazi cemaatlerin okudugu bir duanin siirsel hikayesini anlatti.
Ortacaglarda Katolik Kilisesi politik olarak cok kuvettli idi. Almanya'da Mainz sehrinin Bishop'u tum sehri yonetmekteydi. Sehrin Yahudi Cemaati'nin lider Rabbi Amnon bu Bishop tarafindan devamli rahatsiz edilmekteydi. Bishop gittikce artan baskilarla Rabbi'nin din degistirip Katolikligi kabul etmesini arz ediyordu. Sonunda bu kadar baski ve israrlar sonucunda Rabbi ,Bishop'tan bir sure de olsa kurtulabilmek icin " Bana bir kac gun izin ver ,dusuneyim" der.
Evine doner donmez Rabbi yaptigi hatanin farkina varip buyuk bir bunalima girer ve kendi kendini yemege baslar. " Nasil ben bu sozleri soyledim ? Nasil dudaklarimdan bu sozlerin cikmasina izin verdim ? Gelecek nesiller benim Dini inancimi degistirmeyi kaale aldigimi dusunecekler. Buyuk bir hata ."
Bir kac gun gecip ,sure dolduktan sonra Rabbi Amnon Bishop'un huzuruna gelmeyince ,Bishop askerleini yollayip Rabbi Amnon'u tutuklattirip onune getirtir. "Kendi cezami kendim vermek istiyorum " der Rabbi Amnon . " Dini degistirmeyi dusunup tartacagimi soyleyen dilimin kesilmesi gerekiyor"
" Hayir " olur Bishop'un cevabi. "Dil dogruyu soyledi , ama onun sozlerini dinlemeyen bacaklarin hainlik yaptilar " . Bishop ,Rabbi Amnon'un bacaklarinin kesilmesini emreder ve evine bir sedye uzerinde sakatlanmis bir vaziyette yollar.
Butun bunlar Rosh Hashana'dan bir kac gun evvel olmustu. Bu yuce gun geldiginde Rabbi Amnon Kal'a goturulmesini ister ve Eyhal HaKodesh'in onunde bazi cemaatlerin halen soyledikleri unutulmaz duayi yaratir. "UNETANA TOKEF" . Ve yuce ruhunu Yaratan'ina teslim eder.
"Eger ben Yerushalayim'in akibetini tartismaya acilmasina razi olursam Rabbi Amnon'un ayni akibetini kabul etmeliyim" der Menahem Begin.
Yahudiler'in pazarliga sunamayacagi bir kac degerimiz vardir. Yerushalayim de bunlardan biri. . .
Tabii yonetenlerin EREV RAV olmadigi bir Yahudi Devletin'de.
*************************************************************************************
Bu cok anlamli dua :
We shall ascribe holiness to this day.
For it is awesome and terrible.
Your kingship is exalted upon it.
Your throne is established in mercy.
You are enthroned upon it in truth.
In truth You are the judge,
The exhorter, the all‑knowing, the witness,
He who inscribes and seals,
Remembering all that is forgotten.
You open the book of remembrance
Which proclaims itself,
And the seal of each person is there.
The great shofar is sounded,
A still small voice is heard.
The angels are dismayed,
They are seized by fear and trembling
As they proclaim: Behold the Day of Judgment!
For all the hosts of heaven are brought for judgment.
They shall not be guiltless in Your eyes
And all creatures shall parade before You as a troop.
As a shepherd herds his flock,
Causing his sheep to pass beneath his staff,
So do You cause to pass, count, and record,
Visiting the souls of all living,
Decreeing the length of their days,
Inscribing their judgment.
On Rosh Hashanah it is inscribed,
And on Yom Kippur it is sealed.
How many shall pass away and how many shall be born,
Who shall live and who shall die,
Who shall reach the end of his days and who shall not,
Who shall perish by water and who by fire,
Who by sword and who by wild beast,
Who by famine and who by thirst,
Who by earthquake and who by plague,
Who by strangulation and who by stoning,
Who shall have rest and who shall wander,
Who shall be at peace and who shall be pursued,
Who shall be at rest and who shall be tormented,
Who shall be exalted and who shall be brought low,
Who shall become rich and who shall be impoverished.
But repentance, prayer and righteousness avert the severe decree.
ונתנה תוקף
ונתנה תקף קדושת היום / כי הוא נורא ואיום (נספר קדושת ראש השנה)
ובו תנשא מלכותך / ויכון בחסד כסאך
ותשב עליו באמת / אמת כי אתה הוא דיין
ומוכיח ויודע ועד / וכותב וחותם [וסופר ומונה]
ותזכר כל הנשכחות / ותפתח ספר הזכרונות
ומאליו יקרא / וחותם יד כל אדם בו
ובשופר גדל יתקע / וקול דממה דקה ישמע
ומלאכים יחפזון / וחיל ורעדה יאחזון
ויאמרו הנה יום-הדין / לפקוד על צבא מרום בדין
כי לא יזכו בעיניך בדין / וכל באי עולם יעברון לפניך כבני מרון.
כבקרת רועה עדרו / מעביר צאנו תחת שבטו
כן תעביר ותספור ותמנה / ותפקוד נפש כל חי
ותחתך קצבה לכל בריה / ותכתב את גזר דינם.
בראש השנה יכתבון / וביום צום כיפור יחתמון
כמה יעבורון וכמה יבראון / מי יחיה ומי ימות (כמה יעברו מן העולם = ימותו, וכמה יוולדו)
מי בקיצו ומי לא בקיצו / מי במים ומי באש
מי בחרב ומי בחיה / מי ברעב ומי בצמא
מי ברעש ומי במגפה / מי בחניקה ומי בסקילה
מי ינוח ומי ינוע / מי ישקט ומי יטרף
מי ישלו ומי יתיסר / מי ירום ומי ישפל / מי יעשיר ומי יעני
ותשובה ותפלה וצדקה - מעבירין את רוע הגזרה
כי כשמך כן תהלתך / קשה לכעוס ונוח לרצות
כי לא תחפץ במות המת / כי אם בשובו מדרכו וחיה
ועד יום מותו תחכה לו / אם ישוב מיד תקבלו.
אמת כי אתה הוא יוצרם / ואתה יודע יצרם
כי הם בשר ודם:
אדם יסודו מעפר / וסופו לעפר
בנפשו יביא לחמו / משול כחרס הנשבר
כחציר יבש וכציץ נובל / כצל עובר וכענן כלה
וכרוח נושבת וכאבק פורח / וכחלום יעוף
ואתה הוא מלך / אל חי וקיים
אין קצבה לשנותיך / ואין קץ לאורך ימיך
ואין שעור למרכבות כבודך / ואין לפרש עילום שמך
שמך נאה לך / ואתה נאה לשמך
ושמנו קראת בשמך / עשה למען שמך
וקדש את שמך / על מקדישי שמך...