shomer shabat

Pazar, Şubat 01, 2009

HER GUN 1 ALAHA 1 SUBAT 2009

bs"d

Aaron Ashkenazi'ye tesekkurlerle

Kadoş kelimesi ibranice dilinde “Kutsal” anlamına gelir ve T-nrı’yı övmek için her övgü sıfatı kullanılmazken; Kadoş kelimesi, T-nrı’yı övmek için kullanılan sıfatlar biridir.

Mesala ibranice T-nrı kelimesi yerine kullanılan Akadoş Baruh U [kutsal ve Mübarek Olan] tamlamasında kullanıldığı gibi.

Kadoş – Kutsal kelimesinin kelime anlamı ‘benzerlerinden ayrı’ manasına da gelmektedir. Benzerlerinden farklı olan özellik yada özellikleri sayesinde bahsi edilen kişi / konum / olay / güç / gün vs… kutsal olmaktadır.

Örnek (1) : Kadoş kelimesinin Tora’daki ilk kullanımı; Bereşit 2:3;
Vayvareh E-L-O-I-M et yom aşevii vayikadeş oto ……….
Tanrı yedinci günü mübarek kıldı ve onu kutsal ilan etti ……

Açıklama : T-nrı, şabatı bu güne özel bir bollukla mübarek kılmıştır. Ve ayrıca T-nrı şabatı kutsamıştır. Zira bu günde yaratıcı işler yapılmayacak ve böylece Şabat diğer günlere göre ayrıcalıkllı olacaktır.

Yani Şabat’ın diğer günlerden ayrı olması kutsal = kadoş yapmakta ve aynı şekilde T-nrı’nın diğer var sayılan güç veya şekillerin hepsinden ayrı olması onu Kadoş yapmaktadır.

Örnek (2) : Vayikra 19:2;
Kedoşim tiyu ki kadoş ani ….
Kutsal olacaksınız, çünkü ben kutsalım ….

Açıklama : Diğer milletlerden [Tanrı’ya inanmayan milletlerden] ayrı olacaksınız, çünkü ben diğer milletlerin taptığı inandığı boş putlardan ayrıyım.

Sonuç olarak ‘Kadoş – Kutsal’ sözcüğünün, diğerlerinden ayrı olmak olduğu anlamına geldiği ve diğerlerinden ayrı olmanın da özel olma terimini bağdaştırdığını anlayabiliriz.
Related Posts with Thumbnails