shomer shabat
Salı, Nisan 07, 2009
NAASE VE NISHMA -- YETZIAT MITZRAYIM
bs"d
Bu Shabat dinledigim derashadan bir parcayi da ben ileteyim :
Hahamlarimiz Misir esaretinden cikisimizin asil amacinin bir kolelikten kurtulup diger bir kolelige girmemiz oldugunu soylerler.
Avadim ayinu le Paro.(Paro'nun koleleriydik)
Misir cikisindan sonra Har Sinay'da bize verilen Tora yolu ile yapilan anlasma sonucu HaShem'in koleleri olmayi kabul ettik. Eved HaShem (Yaratan'in kolesi) bizlere verilen en yuksek degerlerden biridir ve amacimiz da bu yolda olmali .
Bney Yisrael Misir cikisi 49 gun sonra kendilerine verilecek Tora icin hepimizin cok iyi bildigi ve aslinda Yahudiligin en ozunu iceren bir cumle ile tepki gosterdiler.
נעשה ונשמע NAASE VE NISHMA (yapacagiz ve duyacagiz) . Bize verilen Mitzvalari once yapacagiz ondan sonra arkalarinda bir aciklama , mantik aramaya basliyabiliriz. Aynen bir kole gibi. Ama bu Mitzvalari yaptigimiz halde ve arastirip , ogrenmeye calistigimiz halde bizim mantigimiz (nedir ki sonucta insan oglunun kabiliyeti) gercekleri goremiyorsa dahi halen yapmaya devam edecegiz. Bu NAASE VE NISHMA'nin arkasinda yatan anlayis.
Bu hafta kainatin , insanlik tarihinin en buyuk iki olayindan birini kutlayacagiz. YETZIAT MITZRAYIM. Misir cikisi.
YETZIAT MITZRAYIM'in asil gayesi daha sonra gerceklesecek olan kainatin diger en buyuk olayi MATAN TORA'ya (Tora'nin verilisine) bizi ulastirmak.
Eger Bney Yisrael Tora'yi NAASE VE NISHMA diyerek kabul etmeselerdi tum yaratilis tekrar Tohu ve Bohu (kaos) durumuna donecekti.
YETZIAT MITZRAYIM'in asil amaci bizi kendi aklimiz ile algilayablecegimiz bir ozgurluge degil , neshamalarimizin algilayabilecegi duzeyde bir ozgurluge yani NAASE VE NISHMA mertebesine getirmek idi.
Bunu da yine Tora'nin Ibranice'nin muhtesem sirlari ile bize kodladigini tekrar goruyoruz :
נעשה ונשמע = 891 (NAASE VE NISHMA)
יציאת מצרים = 891 (YETZIAT MITZRAYIM)
Bayram hazirliklarinin kolay gecmesi dilegi ile . . .
--
david h.