bs"d
Kadınlar ve Omer Sayımı
Grubumuza gelen farklı bir soru daha,
Kadınlar omer saymalımıdır ve ayrıca istege baglı olarak içinden geliyorsa
saymasında bir mahsur var mıdır?
T-nrı'nın kurmuş olduğu yaratış planında, her bir bireyin gerçekleştirmesini beklediği farklı görevler olmakla birlikte, her bir grup, millet, sınıfın da ayrı görevleri bulunmaktadır. Örneğin T-nrı'nın yahudi olan birine verdiği görev ile yahudi olmayan birine verdiği görev farklıdır. Ayrıca T-nrı yahudiler içinde de görev dağılımı yapmaktadır. Avukat olan bir yahudiden farklı görevleri gerçekleştirmesini beklerken, doktor olan yahudiden farklı, fakir olan yahudiden farklı, zengin olan yahudiden farklı görevleri gerçekleştirmesini beklemektedir. Hatta ailenin büyük çocuğu ve kardeşinin görev dağılımı bile farklıdır. Ve bu bütün farklı gruplar T-nrı'nın bu dünyayı kurmasının nedeni olan amaç için çok önemli değerdedir. Hiç bir görev diğer görevden üstün değildir, sadece yapıları farklıdır, ama bütünsel amaç hep aynıdır. Bütünsel amacın gerçekleşebilmesi içinse, her farklı kategorideki kişinin, kendisine düşen görevi en iyi şekilde yerine getirebilmesi gerekmektedir.
Bu bilgiler ışığında sorumuzu ele alalım. Yahudi kadın ve yahudi erkek iki farklı yaratımdır ve iki farklı amaç ile görevlendirilmiştir.
T-nrı ise her bir bireye amaçları doğrultusunda, amaçlarını gerçekleştirebilmek için; onlara alet edavatlarını vermektedir. Diş doktoru ve ormanda çalışan oduncuyu ele alalım. Hastasını iyileştirme derdinde olan diş doktorunun eline verilen baltanın veya ormanda ağaç kesen oduncuya verilen dişçi aletlerinin anlamsızlığı gibi.
Sorumuzun cevabı burda yatmaktadır. T-nrı, omer sayma mitsvasını, yahudi erkeğinin gerçekleştirmesi gereken amacından dolayı, erkeğe vermiştir. (oduncuya verieln balta gibi) Yahudi kadını ise aynı sektörde T-nrı'ya hizmet etmediğinden bu alet edavata (omer sayma mitsvasına) ihtiyacı yoktur.
Farklı amaçlar, farklı aletler...
Kadının şabat mumu yakma zorunluluğu, erkeğin tefilin takma zorunluluğu gibi...
Bu yüzden kadınlar omer saymaz, daha doğrusu sayma zorunlulkları yoktur, böyle bir alet onların yaşamsal amaçları için gerekli - zorunlu aletler arasında değildir. Yada eğer yahudi kadını gerçekten omer saymak isterse bunu BERAHASIZ gerçekleştir. Çünkü berahada söylediğimiz "T-nrı'm Sen bize omer saymayı emrettin" cümlesi ve bunun verdiği anlam kadınlar için geçersiz olacaktır. Çünkü kadınlara verilmiş böyle bir emir yoktur.
HERGÜN 1 ALAHA
Aaron ESKENAZI
--------------------